onsdag 18 januari 2017

Investmentrabatt

Vad innebär egentligen investmentrabatt? 


Efter att har fått en fråga via mail om investmentbolag svarade jag hur jag resonerade och kontentan var att jag ogärna köper investmentbolag som handlas med premie och därför var Kinnevik och Industrivärden mina favoriter för tillfället. Det slog mig då att det är många som nyligen startat med aktier och kanske inte har koll på det där med investmentrabatt och premie.

Investmentbolag är ett bolag vars verksamhet uteslutande är att äga och handla med andra bolags aktier. Vanligtvis värderas ett Investmentbolag till värdet av de aktier det äger. Detta värde är det värde som skulle finnas om bolaget sålde alla de aktier de äger. Det kallas substansvärde. Om substansvärdet är 186 kr och aktien kostar 196 kr på börsen betalar man 10 kronor i premie. Alltså 10 kr mer än vad bolagets noterade aktier är värda. Om företaget istället äger aktier värda 271 kr per aktie men endast kostar 222 kr på börsen får man en ”rabatt” på 49 kr. Denna rabatt kallas investmentrabatt och har länge varit ett gissel för investmentbolagen.

Mitt favoritbolag Svolder har ett alldeles speciellt sätt att hålla rabatten nere och det innebär att man på varje bolagsstämma ska ta upp frågan om frivillig likvidation. Det innebär att om rabatten är tillräckligt stor kommer aktieägarna att likvidera bolaget och ta de underliggande aktierna istället. Detta i sin tur gör att om investmentrabatten i Svolder blir för stor köper folk aktien i hopp om att det ska bli likvidation och med många köpare går kursen upp och problemet är löst. En finurlig lösning!
Personligen anser jag att det inte är helt korrekt att värdera investmentbolag enbart efter substansvärdet. Det finns många andra delar i ett företag som är värda pengar. Till exempel de anställda. Riktigt bra och kompetent personal är värt en hel del. Sen kan det finnas värden i varumärken mm som borde vara värt något i alla fall.

Investmentbolag med rabatt har bara de senaste åren gått från att ha varit en självklarhet till något av en ovanlighet. Svolder, Öresund och Creades är tre investmentbolag som handlas med premie medan Investor, Industrivärden och Kinnevik handlas med rabatt.

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att varumärke, personal avlat mm inte anses värda något alls för investmentbolagen? Tänk er samma resonemang när det kommer till företaget ÅF till exempel.


Läs mer om investmentbolag




18 kommentarer:

  1. Tycker själv att ett Investmentbolag kan förtjäna en premie. Men har svårt att betala för det. Visst är viss kompetens värd mycket. Att köpa Lundbergs just nu kostar mer än att köpa innehaven var för sig på börsen. Av den anledningen skulle jag hellre köpa de bolag jag vill ha direkt istället. Svolder skulle jag kunna tänka mig köpa om jag var sugen på medelstora eller mindre bolag. Det visar ju att de har kompetens att slå småbolagsindex och det är inte dåligt. Men precis som att köpa en fond eller investmentbolag med aktiv förvaltning gäller det att hänga med hur det presteras i fonden/investmentbolaget. Bara titta på Ratos hur det kan gå med ett bra Investmentbolag. Vill tipsa om en bra länk där man kan läsa mera om de olika investmentbolagen i Sverige.

    http://ibindex.se/ibi/#/index

    Bästa hälsningar Slimis

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg. Den som vill köpa ett investmentbolag, med skicklig personal och goda framtidsutsikter borde titta närmare på Spiltan. Jag tycker substansrabatten på runt 25% är fullkomligt omotiverad. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spiltan har varit och är mycket duktiga men jag är lite skeptisk till att köpa deras aktie då den inte handlas på börsen som vanligt. Vet inte vart den är noterad faktiskt, är det Pepins?

      Hur som helst är mitt råd till den som nyligen startat med aktier att köpa de aktier med hög omsättning. Spiltan är lite mer överkurs. Och rabatten är rejäl. De borde faktiskt fixa en riktig notering om ni frågar mig. Då skulle rabatten minska.

      Radera
  3. Jag köper gärna med substansrabatt men kollar mycket annat också. Själv skulle jag tex inte köpa Kinnevik för tillfället just för att jag inte gillar innehaven de har, medan jag gillar tex. Investors innehav.

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du tänker. Just Kinnevik är jag sugen på av den anledningen att de har roliga bolag i portföljen. De allra flesta investmentbolag i Sverige men har mest industri i portföljen. Plus att det finns mer dynamik i aktiekursen ;).

      Radera
  4. Ett värde på varumärke eller know-how är knepigt. Vad skulle generera ett värde på dessa parametrar för ett investmentbolag? Vad har de för särskilt kunnande som skulle vara värt något?

    Det jag kan tänka mig att betala för är deras förmåga att hitta onoterade pärlor. De noterade bolagen är ju redan sönderanalyserade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker mig en fondförvaltare likt Spiltan. Vad är de värda egentligen? Är du sugen på att köpa aktier i Spiltan om alla deras bästa förvaltare slutat? Eller en teknikkonsult likt ÅF, om alla slutade och de nyanställde färska ingenjörer. Skulle du vara beredd att betala samma peng för aktien då?

      Jag håller med dig om att de allra flesta (speciellt de stora bolagen) är väl genomlyst.

      Radera
    2. Nu är ju Spiltan långsiktig ägare av bolag. Dessa bolag utvecklas med tiden, skapar mer och mer kassaflöde (i.e. värde). Det handlar inte om kortfristig trading som i en vanlig fond. Det man bla betalar för är förmågan att hitta bra onoterade bolag, som du annars inte kommer åt alls. Betänk att Spiltan kan köpa dessa med runt 40% rabatt initialt. Kan de sedan förädla bolaget och få upp tillväxten, med multipelexpansion, då blir det bingo. Du betalar även för deras nätverk, att finna bra affärer. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    3. Låter som om det kan finnas ett rätt rejält värde i den kompetens spiltans anställda besitter. :) Jag tycker att deras kunskap är värt en del pengar. Samma tycker jag med ett duktigt investmentbolag. Och många investmentbolag (de flesta) är långsiktiga ägare och många gånger är de med och utvecklar företagen. Wallenbergarna i Investor tex.

      Nu vet jag att marknaden inte tycker som mig och marknaden har aldrig fel men jag tycker ändå att det är fel att värdera humankapitalet till noll.

      Radera
  5. Problemet är ju investmentbolag och noterade bolag. Dessa vet vi ju värdet på (aktiekursen), men om detta är "rätt" värde kan alltid diskuteras. Vad är det då premien ska täcka? Investmentbolagens förmåga att vikta innehaven? Det går ju enkelt att kopiera.

    I ÅF:s fall finns det ju unika kunskaper som säkert är skyddade. Deras kunnande, patent osv leder ju till direkta affärer och är således värdeskapande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmågan att analysera och välja rätt bolag till exempel. Det finns en och annan som tjänar rätt så bra med pengar på just det.

      Och ÅF är en konsulfirma. Deras hela verksamhet bygger på kompetensen hos deras anställda. De har inga patent eller annat. Bara personer. De äger ingenting!

      Radera
    2. Nu visar ju historiken att de bra investmentbolagen, i Sverige, slagit de flesta fonder och placerare rejält under decennier.

      Radera
  6. Såklart att de är duktiga på vad de gör. Men är det så unikt att det ska föranleda en premie jämfört med direktägande i aktierna själv? Deras innehav i noterade bolag går ju att kopiera.

    Vad gäller ÅF och andra tjänstebolag finns det ett värde i kundstock tex. Kunnandet är bundet i personalen och svårt att värdera. Förhoppningsvis finns rutiner och avtal som reglerar kunskapsöverlämning till efterträdare och förhindrar läckage.

    Intressant diskussion i ett komplext ämne. Jag är själv inne i Investor, Kinnevik, Industrivärden och Ratos. Jag tycker det är ett bra sätt att bredda portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig och som jag skrev ovan så har marknaden alltid rätt och den värderar inte på mitt sätt.

      Det hade dock varit intressant att se vad värdet på tex ÅF skulle vara om man bara värderade deras tillgångar. Samma med ett fastighetsbolag.

      Jag gillar också investmentbolag och äger Svolder, Investor, industrivärden och Kinnevik.

      Radera
  7. Substansvärdet på aktier är ju i många fall svårvärderat. Men det är ju samtidigt tjusningen med börsen. Visst är det kul när man gör sin egen analys för att sedan få den bekräftad av analytiker.

    Skulle ju gå att jämföra eget kapital med börsvärde. EK är förmodligen lite i underkant pga revisorernas försiktighet med värderingar. Ger ju en fingervisning i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Hej! Tack för en bra blogg! Jag har precis börjat på en utdelningsportfölj som ska hålla på lång sikt. Vill gärna ta in fler investmentbolag, t ex Investor, men undrar om dom inte är för dyra just nu? Tror du på en dipp eller är det värt att köpa på dagens nivå (398kr)? Funderar även på Industrivärden men såg att Affärsvärden just gav en säljrek. Dock tänker jag att jag kommer behålla "för evigt", och då spelar det kanske mindre roll. Men klart trevligt om jag kunde köpa på en liten dipp.

    SvaraRadera
  9. Hej Mia. Ser nu att jag missat din fråga. Jag tycker att Industrivärden ser hyfsat prisvärda ut nu när de handlas runt 200 kr. Köpa under 200 känns som ett fynd.

    Investor är ett riktigt bra bolag men de känns en aning dyra just nu. Det borde komma bättre köplägen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.