tisdag 7 november 2017

Zalando - dagens vinnare



Idag var det dags för Aktiepappa att jobba lite analogt: det skulle skickas ett brev rekommenderat brev med snigelposten. Jag fick stå och vänta lite på att farbrorn i Tempobutiken skulle administrera det hela och jag ägnade den tiden åt lite lynchspaning.

Fullt med paket stor och väntade på att bli hämtade. I hyllorna kunde jag tydligt se 3 st paket från Apotea, 2 st från Jula, 1 st från Clas Ohlson, 2 st från HM, 2  st från Boozt, 1 st från Lyko men kungen av paket var utan konkurrens Zalando med 9 st paket. Smart av Zalando att marknadsföra sig på kortsidan av sina paket med. Det är kortsidan som syns när paketen ligger och väntar på att bli hämtade. Dessutom har de en logga som syns bra.

Självklart är detta en undersökning helt utan någon som helst statistisk signifikans men det är ändå en fingervisning som stämmer väl överens med dagens rapport från Zalando. En rapport som,  även om den inte mottogs så väl av marknaden, faktiskt innebar ett omsättningslyft med 28 % för kvartal 3.

Zalando växer så det knakar men lönsamheten har fått sig en törn det senaste. Vi äger fortfarande en del aktier i Kinnevik trots att Aktiepappa sålde av 110 Kinnevik flera veckan. Och Kinnevik sitter som alla vet tungt i Zalando. Lite väl tungt till och med anser vissa.

Är min spaning en tillfällighet eller är Zalando på väg att bli Sveriges Amazon?






8 kommentarer:

  1. Vad tror du om branschen som helhet? Jag vet att du tror på HM, men tänker mer hela branschen? Själv är jag lite skeptisk till lönsamheten då de konkurrerar ut sig själv så hårt på näthandeln framförallt, eller kanske det ordnar upp sig efter en ev kris som sållar bort en del.

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi alltid kommer behöva kläder. Det är lite som att köpa aktier i Axfood. Det känns på samma sätt där. Dock sitter jag rätt så tungt i HM, som jag mycket riktigt tror på och därför köper jag inte mer aktier i konfektyrbranschen för tillfället. Jag är dock inte lika extrem som vissa som tror att vi kommer köpa 100 % av våra kläder online i framtiden. Även om vi i väst kommer göra det dröjer det länge innan länder som tex Indien har en fungerande postgång ens. Fram tills dess kommer Indiens dryga miljard människor vilja handla i fysiska butiker.

      Radera
    2. Jag håller med på ett sätt även om jag tycker Axfood inte kan jämföras rakt av. Axfood har en lite finare utveckling också tycker jag, men jag förstår hur du tänker och det oroar mig lite. Konkurrensen känns hårdare i klädbranschen dock, mat köper man lite på autopilot?

      Radera
    3. Jag håller med om att en jämförelse rakt av inte låter sig göras men på ett plan ser jag ändå likheter. Och om du frågar en föreståndare för en Ica, Willys eller Coop-butik så tror jag att de tycker att konkurrensen är mördande även om jag förstår vad du menar och håller med dig.

      Radera
  2. Zalando är ett grymt företag, dock ska väl amazon börja ta sig in i Sverige har jag för mig iaf? Så vem vet hur framtiden ser ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Zalando är onekeligen grymt! Och ju längre de får jobba ostört desto svårare blir det för Amazon att komma in. Jag tror dock att jätten Amazon kommer bli svåra att bromsa om de väl vill in på svenska marknaden.

      Radera
  3. Tror också på Zalando och har en relativt stor post i min portfölj. De är nu så stora i Europa att andra kommer att få svårt att växa i kapp, lite som Amazon i USA. Zalando har också kanske marknadens bästa system för returer vilket gör det riskfritt att beställa därifrån. Kom ihåg att all tillväxt inom kläder sker i form av e-handel, i övrigt ligger marknaden still eller tappar.

    Ang. Amazon så har du funnits länge i UK, Tyskland, Frankrike och Italien, ändå så växer Zalando med 23%. Sverige är inte huvudmarknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är överens om att de är riktigt vassa och att det blir svårt att komma ikapp men som jag skrev i tidigare kommentar så är Amazon ett riktigt monster och vill de in i Sverige kommer de ta marknadsandelar av alla nuvarande aktörer.

      Jag har inte koll på hur tillväxten ser ut men jag har svårt att se att "all tillväxt" inom kläder sker i from av e-handel? Stämmer det verkligen? Ser man till utvecklingsländerna så har de knappt fungerande postverksamhet och än mindre tillgång till internet och för dem kommer fysiska butiker att vara ett alternativ.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.