torsdag 23 februari 2017

Pengamaskin

Det finns flera ord inom ekonomibloggarvärlden och investerarvärlden som jag inte alls tycker om. Ett av dem är: pengamaskin. Tycker det är töntigt. Kanske beror det på att jag första gången hörde det när Charlie Söderberg sa det men han ville inte förklara vad det var utan man skulle gå på hans föreläsningar för att få höra vad han menade. Urtöntigt upplägg med den typen av cliffhanger om ni frågar mig och där förlorade Charlie mig för alltid. Sen har Charlies adept Jan Bolmeson fortsatt tugga om pengamaskiner för sig, sitt barn och för barnets kompisar samtidigt som både Charlie och Jan envisas med att promota projektet Better globe som vissa tycker liknar ett pyramidspel. Jag har inga ingående kunskaper i projektet utan frågar mig kallt; om ett projekt är fantastiskt så behöver man väl inte promota det så hårt? Även Dagens Nyheter har skrivit om Better globe och pyramidspel. Den som vill bilda sin egen uppfattning i frågan hänvisas till professorgoogle.

Själva konceptet med pengamaskin tycker vi däremot om. Dock kallar vi det hellre Utdelningsaktier eller utdelningsportfölj. När det kommer till utdelningsaktier så har vi några favoriter. Bland annat Axfood, HM, Swedbank och Svolder. Svolder är ett dåligt exempel då de numera inte delar ut mer än knappt 1,3 % men de hamnade i portföljen på grund av att de delar ut så bra och givet det låga ingångsvärdet ger de en fin årlig utdelning på investerade pengar nu med. Ca 5,5 % faktiskt och det är inte dåligt. Aktiepappas långsiktiga portfölj är tänkt som en utdelningsportfölj. Jag har kollat lite på andra bloggares portföljer och Spara klokt har en fin utdelningsportfölj som jag ska snegla lite på när vi bygger upp och om vår utdelningsportfölj.

Tanken är som alla vet att utdelningsaktier köps pga sin fina utdelning. Det bör dock vara ett bolag som går bra för annars kommer snart utdelningarna sluta komma. Ett exempel på det är Ratos som nyligen sänkte sin utdelning ganska rejält. Köp med andra ord stabila utdelare som delar ut bra men som också kan visa resultat i bolaget som tyder på att de kan fortsätta tjäna och dela ut pengar.

Hur bygger ni som läser era utdelningsportföljer? Länka gärna i kommentarsfältet.



15 kommentarer:

  1. Försöker undvika det mesta som sätter mig i samma båt som Bolmeson, så ingen pengamaskin här heller. Utdelningsportföljen däremot byggs upp med stabila och långsiktiga innehav. Jag har enbart ett par-tre månaders medverkan på börsen och vad som är stabilt kräver en del kunskap för att reda ut, men det finns gott om resurser att ta del av för att fatta så bra beslut som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt! Och ja det finns så oerhört mycket kunskap i ämnet som dessutom är helt gratis, det gillar vi!

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

      1) Love Spells
      2) förlorad kärlek Spells
      3) skilsmässa Spells
      4) Förbindelse Spells
      5) Bindande Spell.
      6) Breakup Spells
      7) Bannlys en tidigare älskare
      8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
      genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
    3. Det här var ju intressant. Kul att du hittat vår blogg Theresa.

      Jag rekommenderar er andra läsare att INTE kontakta Thereses stora man där uppe men ni gör såklart som ni vill. ;)

      Radera
  2. Gillar ordet pengamaskin, för så heter den i Avanza depån.
    För det är så min utdelningsportfölj ska fungera framöver, dvs leverera pengar när jag slutar jobba. Jag ska skriva och visa min utdelningstillväxt i helgen. http://nyttboende.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan inte säga emot egentligen Min aversion mot själva ordet är ju högst personlig och grundar sig inte på några som helst fakta utan bara känsla som sagt. Ska bli kul att läsa ditt inlägg.

      Radera
  3. Bygger ganska brett såklart och har som mål att snitta 4% i utdelning. Stabilitet är ett bra ord i sammanhanget när det gäller att välja bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stabila bolag med i snitt 4 % utdelning kan inte bli fel känns det som. Men sen är det ju börsen vi snackar om så allt kan hända ;).

      Radera
  4. Jag tyckte Bolmesson var cool innan jag insåg att han gör en massa desperat reklam för pyramidspelet Better Globe. Det finns bättre lärare att ha om man vill veta mer om hur man bygger en "pengamaskin".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker att det har blivit lite väl mycket snack om det där Better Globe. Om man dessutom kollar upp försäljningsbolaget som säljer deras andelar/aktier eller vad vi ska kalla det så är det rätt rejäla pengar som hamnar i det bolagets fickor. Jag tror inte de klarat en granskning för att få ett 90-konto direkt ;).

      Radera
  5. Det var faktiskt Bolmesson som fick oss (eller mig snarare) att börja tänka på detta med att spara till ett friare liv, karln verkade öppen med hur han resonerade och tänkte och var allmänt trevlig. Dock gillar inte alla honom verkar det som, jag råkade nämna rikatillsammans-bloggen på ett svarsinlägg på Claes Hembergs blogg och fick efter nån timme ett riktigt argt mail från Claes där han var mäkta upprörd för att jag gjorde "reklam". Min enda avsikt med det hela var att tipsa en vilsen sparare om lite spartips, som t.ex "rikatillsammans-portföljen". Så kan det gå. Better Globe verkar ju vara något Bolmesson tror på helhjärtat, och visst tjänar han väl några kronor på att rekrytera medlemmar, men vill man inte deltaga så är det ju fritt val för alla. Det betyder ju inte att allt annat han skriver är skit också. Håller med, "Pengamaskin" är ett töntigt ord i samma klass som t.ex. "Innovation på burk" och andra slogans diverse företag kommit med under åren, men fyller ändå sitt syfte kan jag tycka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att när försäljningsbolaget som säljer andelar i det som verkar säljas som 'välgörenhet' gör en knapp miljon i vinst så kan vissa bli lite irriterade.

      http://www.allabolag.se/5568285331/better-globe-vision-int-ab

      Rolig anekdot med Hemberg där med! Trodde inte han var så argsint av sig ;).

      Radera
  6. Slälv bygger jag min utdelningsportfölj genom en blandning av tillväxtaktier, preferens-/aktier med hög utdelning samt lite fonder.

    Jag har valt att kalla min portfölj Frihetsmaskinen, inom en snar framtid kommer den att ge mig frihet!

    http://frihetsmaskinen.blogspot.se/p/portfolj.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett riktigt bra namn om du frågar mig! Snygg portfölj med. Några riktigt fina innehav där i.

      Radera
  7. Hej, om din utdelningsportfölj går sämre än index så går du väl ändå minus jämfört med att bara ha en indexfond? Man kan ju tillgodogöra sig utdelningar genom att sälja av fondandelar då fonderna återinvesterar utdelningar dvs köper nya aktier för pengarna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.