lördag 4 februari 2017

Reklam tar livet av bloggen!

Den senaste veckan har ett flertal ekonomibloggare tagit upp frågan om något som jag tolkar som etiken hos oss ekonomibloggare. Det har dels varit Egon investor  som ifrågasätter hur mycket reklam man ska ha på bloggen och hur ofta man ska publicera inlägg, därefter läste vi om snålcoachen som resonerade i samma banor och sen gjorde Onkel Tom ett inlägg med ett upprop och en uppmaning till oss alla att diskutera frågan samt att starta en diskussion i frågan för att sedan avsluta med att utnämna vecka 7 till kvalitetsbloggarvecka. Ett mycket bra initiativ av samtliga ovanstående bloggare.

Generellt tycker vi att självrannsakan är något riktigt bra och det är det som ovanstående blogginlägg skapar hos oss. Efter att ha läst Egons inlägg kollade jag lite på vår blogg och känner att vi inte är den direkta måltavlan för hans kritik, i den mån det fanns en konkret måltavla. Däremot skadar det inte med lite självrannsakan som sagt. Vi är inte heller rädda för kritik utan uppmanar er som läser bloggen att ta ett par minuter, gå in på Aktiepappa och se vad ni tycker. Är det för mycket reklam? För lite? Skriver vi längre inlägg än ni vill läsa? Vill ni se längre inlägg? Ser bloggen bra ut helt enkelt?

För att återgå till Onkel Toms uppmaning så handlar den om vad som är kvalitet.  För att sammanfatta vår känsla så blir det kvalitet när det märks att det som skrivs ä
r skrivet för att författaren har en uppenbar önskan att förmedla något. När det blir tydligt att han eller hon skriver vad någon annan förväntas vilja höra så har man klivit över gränsen för vad som är kvalitet för oss. Självklart ser vi gärna att någon tjänar pengar på sin blogg, det är något vi blir glada över. Det gäller dock att ha en balans där. En blogg som säljer mer reklam än den levererar i läsupplevelse kommer snart inte ha några läsare kvar och då kommer ingen vilja göra reklam där. Därför är det precis som Tom och Storugglan skriver i kommentarerna hos Tom; självreglerande.

Aktiepappa älskar verkligen det Onkel Tom gör i och med sitt inlägg. Han belyser något som kan anses negativt, belyser det och försöker vända det till något positivt. Dessutom bjuder han in oss andra att vara med och göra det positiva ännu större samtidigt som vi antagligen skapar lite debatt vilket ger ytterligare kraft åt argumenten. Bra jobbat Tom!


*vänligen notera att den braskande rubriken är ett utbrott i humoristisk anda avsedd att visa på just det Egon skriver om rubriker i sitt inlägg.

17 kommentarer:

  1. Härligt!

    Det här kan blir riktigt roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett riktigt bra initiativ det här. Roligt med lite gemensamma grepp med. Du ska verkligen ha en eloge för ditt sätt att samarbeta med andra bloggare Tom.

      Radera
  2. Jag har en liten blogg där jag visar fakta mellan aktier och fonder mest för mig själv och som en liten dagbok. Oftast väldigt korta inlägg. Jag jämför ofta aktier mot fonder. Jag analyserar aldrig bolag och aktier eftersom jag inte har den kunskapen. Jag vill läsa bloggar som inte är för långa. Jag vill slippa reklam. Jag tycker att många som har reklam skriver ofta massa onödigt bara för att många ska in på bloggen och då tjänar bloggaren pengar. Ska man ha reklam i bloggen så tycker jag att den personen ska ha djupa analyser och bra inlägg och verkligen lägger ner möda och tid på sina analyser. Då skulle jag gärna kunna till och med donera pengar varje gång jag läser den analysen. Har man tagit beslutet att sluta jobba och bara leva på utdelningar så tycker jag inte att man ska lägga in en massa reklam i bloggen för att man knappt har råd att leva.. Jag kommer aldrig ha reklam på min lilla blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du kommenterar här på bloggen Leva Drömmen. Och tack för din input, jag tycker också om att läsa relativt korta inlägg. Gärna med länkar där man kan fördjupa sina kunskaper om man vill det.

      Radera
  3. Hej Aktiepappa!
    Intressant inlägg :)

    När man tjänar så pass mycket på reklamen så skulle det nog till mycket kritik på min blogg för att jag skulle plocka bort allt tror jag :/ Självklart, skulle jag inte ha några läsare så skulle jag nog plocka bort den i alla fall.

    Många som anser att reklamen är störande har väl adblock i alla fall antar jag? :)

    Trevlig lördag på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anta gärna Onkel Toms utmaning du med KTM och skriv lite i ämnet och var med på kvalitetsbloggarvecka uder v7 ;).

      Radera
  4. Det jag kan tycka blir fel är att vad jag gillar behöver inte du gilla och vad en person tycker behöver inte en annan tycka. Alla är olika. Hur bedömer man kvalitén på en blogg? Jag tycker det är svårt. Jag har gett min syn i Egons inlägg och skrev precis ett inlägg om det:

    https://frihetsmaskinen.blogspot.se/2017/02/skriva-inlagg-for-att-locka-lasare.html

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  5. Sorry, inser att mina tankar och funderingar på min egen blogg inte osar kvalité! Så avstår utmaningen! ☺ Samt hade inte Adsense strulat sen Augusti så hade bloggen redan haft en del reklam! Är det inte lite preto varning att försöka avgöra vad som är kvalitén och inte? ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis som Frihetsmaskinen skriver ovan jävligt olika vad som är kvalitet och vad som inte är det. Vi är alla olika och jag har aldrig haft en avsikt att döma någon.

      Radera
  6. Att skriva ett blogginlägg med syftet att kritisera andra bloggare är nog något av det mest patetiska jag hört talas om! Sådana neggon kan jag gott vara utan, då de är en typ av människor helt enkelt slukar för mycket energi av oss andra.
    Jag ser om min egen blogg, och jag har mina egna syften. Vill folk läsa den så är det kul. Och jag har reklam. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att du inte tolkar mitt inlägg ovan som att jag skrivit det med syftet att kritisera andra bloggare?

      I så fall får jag fila på mina litterära och pedagogiska förmågor för vår avsikt är självklart inte att kritisera någon av våra bloggvänner!

      Radera
    2. Nej det var Egon Investors inlägg, som jag läste då du länkade till det. "En lång lista med varför andra bloggare är skit". Snacka om skitblogg från hans sida. Vad ville han uppnå med sådant trams? För det kommer absolut ingenting vettigt ur sådana meningslösa inlägg.

      Radera
    3. Jag gillar Egon och han fick mig att fundera på vad jag gör bra och vad jag kan göra bättre så han gör min blogg bättre. Det uppnådde han om inte annat ;).

      Radera
  7. Skrev själv ett liknande inlägg här
    http://vardagsekonomi.blogspot.se/2017/02/skanka-bloggens-intakter-till.html?m=1

    Jag har ingen reklam, men tanken har slagit mig att börja med det för att skänka alla intäkter till välgörande ändamål!

    För övrigt anser jag att alla ska skriva på sitt eget vis och vad som ligger en själv varmast om hjärtat. Börjar alla tänka lika - hur kul blir det då?

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Jag håller med dig. Och eftersom vi alla är olika så vill alla läsa olika saker.

      När det kommer till välgörenhet så betalar jag flera hundra tusen varje år till sjuka, fattiga, skolor, sjukhus, barn med svårigheter mm (skatt) så jag väljer faktiskt att inte skänka några mer pengar till välgörenhetsorganisationer. ;)

      Radera
  8. Kan hålla med dig om skatten, men i mitt fall kan jag bestämma själv vad det skulle gå till.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.