tisdag 8 augusti 2017

Uppgång med 43 % får räcka

Seamless Distribution är dagens raket på börsen och får lämna portföljen för den här gången.


Ni som följer bloggen har sett våra inlägg om företaget Seamless Distribution tidigare och ni minns miljonärssyrrans twitterinlägg om vilken som var portföljens värsta snedgunga.   Det var Seamless för vår del. Idag gick snedgungan upp och var dagens absolut bästa aktie. Anledningen till dagens rusning är att de samarbetar med Mastercard och ska därmed kunna ge ut kort mm.  En nyhet som börsen gillade och kickade upp aktien med som mest 54 %. säkert att detta företag har varit både vår sämsta och vår bästa affär i omgångar. En riktig jojo-aktie med andra ord. Vi ha under tiden utnyttjat det och handlat lite i Seamless med förhållandevis gott resultat. Ett tydligt exempel på detta är att igår, måndag, svarade vi på

Där någonstans valde jag att kliva av men då jag var lite upptagen med jobb stannade uppgången på 43 % när affären väl var avklarad. Affären gjordes på 6,90 kr och samtliga 4 000 aktier såldes. 43 % på en dag är inte fel. Det kan mycket väl vara så att vi tar in Seamless i portföljen igen i framtiden men efter att ha suttit med en rejäl förlust ett tag känns det faktiskt skönt att ha klivit ur med en ganska bra vinst.

Vi har ingen uttalad strategi angående hur många procent av portföljen som kan investeras i förhoppningsbolag men hittills har vi suttit med en del i Videoburst, Africa oil, Seamless och Bambuser. Klev ju av Omnicar med en skön vinst i veckan med. Det känns som att det räcker så för tillfället.

Samtidigt som dessa investeringar är mer eller mindre lottsedlar så känner vi att de faktiskt fyller en funktion i vår portfölj; de ger liv och rörelse och den dag i våras när Videoburst stack med över 100 % på en och samma dag var en av mina roligaste börsdagar alla kategorier faktiskt.  Den väger gott och väl upp de 5 100 kr som jag ligger back på Bambuser.


Läs mer om Seamless



5 kommentarer:

  1. Ojojoj, sälja av en potentiell kursdubblare bara så där ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja det kan mycket väl hända men jag känner en kille (som har en blogg) och han har sagt att Seamless är ett riktigt skitbolag. Jag väljer att lita på honom och säljer nu när jag faktiskt tjänat en del på Seamless. Vissa ligger ju back i aktien har jag hört ;-).

      Radera
  2. Varför är det ett "skitbolag"? Utveckla gärna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar. Det är Micke (Sparo) som inte alls gillar Seamless. Jag tror han investerat i dem och det gick inte så bra med den investeringen. Själv tycker jag faktiskt om Seamless även om de gjort en riktig djupdykning på börsen det senaste.

      Radera
    2. Det finns bra och dåligt att säga om det mesta, men att aktien tappat 97 procent av sitt värde talar väl lite för sig själv.

      Tjänsten Seqr var (osäker på om den är officiellt nedlagd nu, jag har slutat följa aktien) kanske bra rent tekniskt, men det hjälpte föga när ytterst få butiker använde det och inte ens där visste personalen alla gånger om det. Jag handlar inte själv med min mobil, men jag skulle nog ledsna när jag tredje gången på raken kommer in på Willys eller McDonald's och får upplysa kassörskan om att betalsättet existerar.

      Med andra ord, om det beror på att tjänsten inte höll måttet eller om den obefintliga marknadsföringen gjorde att den hamnade på efterkälken kvittade mig lika som aktieägare.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.