onsdag 22 november 2017

Minimalism

I en Facebookgrupp vid namn Sparsmart Aktieflickvännen tips om en mycket intressant dokumentär: Minimalism

Mycket intressant och sevärd! 

Även om ett riktigt minimalistiskt liv inte riktigt är vår melodi så avspeglar den ändå en del av vår syn och levnadssätt på konsumtion. Varken Aktiepappa eller Aktieflickvännen är några storkonsumenter av materiella ting utan snarare köper vi båda hellre få saker men med riktigt bra kvalitet.  När vi verkligen vill ha något så kan det få kosta men i gengäld har vi oftast valt bort något annat. Vi skrev ett inlägg för ett tag sen som beskriver lite om hur vi lever, som du kan läsa här:

Spara eller leva - måste man välja? 

Hur lever ni själva? Storkonsumenter eller minimalister?



6 kommentarer:

  1. Tänk om vi kunde få till en stat som stod för minimalism! Det vore drömmen, bra leverans av det som behövs, men inte mer, och politiker i hundkoppel. Idag sitter istället med en situation där Stockholms Landsting sitter på en gigantisk konstsamling... då de tydligen måste göra av med en gigantisk kulturbudget.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är han helt sjukt hur våra skattemedel slösas bort!

      Radera
  2. Håller med om vikten av att köpa kvalitet. När man väl köper något riktigt bra behöver man ju inte bekymra sig om att behöva köpa igen på ett tag. Jag vet t.ex. att jag inte kommer behöva köpa några som helst möbler eller köksartiklar de kommande åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men exakt! Att vara ekonomisk handlar inte om att köpa billig skit, enligt oss iaf. Jag brukar fundera på hur många gånger jag tror att jag kommer använda kläder jag köper tex. Ett plagg av bra kvalitét kan ofta användas fler gånger än något billigt.

      Radera
  3. Håller mig på ganska låg nivå, mesta av mina hobbies är billiga eller har en dyr påbörjad kostnad men sedan låg med tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår exakt hur du tänker där. Även en dyr sak kan vara billig om man jämför nyttan av den. Och det är lite det som framgår i filmen. Man behöver inte försaka det man tycker om och som man använder. Däremot blir man inte lyckligare av att köpa massa saker som man inte använder.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.