torsdag 16 november 2017

Sveriges fräschaste investmentbolag

Seafire och ansvaret som följer med en notering



Från 2 till 13 oktober 2017 fanns det möjlighet att teckna sig för aktier i det lilla investmentbolaget Seafire. Notering var planerad till 10 november. Jag valde att teckna aktier i Seafire. Det var en chansning i vår IPO-portfölj. Beslutet att teckna togs efter att ha läst Seafires prospekt där de angav att de hade teckningsförbindelser och garantiåtaganden till 80 % av emissionen. Det kändes safe men då det var en hel del personer som tecknade behövdes inte alla garantier och förbindelser för att Seafire skulle uppnå 80 % teckningsgrad och då avstod en del av garanterna vilket fick till följd att erbjudandet tecknades till 80 %. Inte precis vad vi hade tänkt oss men så kan det bli ibland.

Ett nytt investmentbolag är roligt och jag såg fram emot handeln som var planerad till 10 november. Den 10 november kom men det gick inte att handla med aktien. Jag kollade på Seafires hemsida för att se om jag kunde hitta någon information där men icke. De hade inte lämnat ut någon som helst information så jag mailade till företaget och fick ett snabbt svar av VD som löd: svar kommer inom de närmaste dagarna. Först tre dagar senare kommer information om att noteringen godkänts till 16 november. Att ett noterat företag inte kan vara lite proaktiv informera bättre än att tre dagar efter att man planerat att noteras att noteringen kommer ytterligare tre dagar fram i tiden tycker jag är minst sagt dåligt.

Jag förstår mycket väl att man inte kan, bör eller får läcka information hur som helst men i ett sånt här läge hade det verkligen varit lämpligt med en notis på hemsidan att "Vi jobbar på med noteringen och mer information kommer så snart vi fått klart detaljerna med Nordic MTF" hade verkligen inte skadat om man vill ha marknadens och aktieägarnas förtroende. Skall man vara ett noterat företag krävs det lite mer än om man är ett litet garageföretag med en anställd.

Nu är det i alla fall spikat att idag kan man köpa/sälja aktier i Sveriges nyaste investmentbolag!



Läs mer om Seafire

Seafire - sista dagen att teckna


6 kommentarer:

  1. Nu var det nog inte så att osäkerheten låg på enbart företagets sida, utan utanför deras kontroll. Jag kommer själv äga denna aktie i långa portföljen, då det vanligen tar 5-10y att utveckla ett bra bolag. Jag gissar att många kortsiktigare spekulanter fastnade i fällan och avser ösa ut aktier till vilket pris som helst, så bra läge kan öppna sig. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har säkert rätt i att osäkerheten låg utanför företagets kontroll. Jag efterlyser dock information om det. Det hade varit lätt att informera om att de inte kan lämna info just nu.

      Jag kan faktiskt tänka mig att fylla på lite i Seafire till nivåerna kring 7 kr.

      Radera
  2. Sorry Aktiepappan, vet att du brukar gå kort i spekulationerna.

    https://www.di.se/nyheter/investmentbolaget-seafire-faller-tungt-i-premiarhandeln/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där var ingen lyckad IPO men man kan inte vinna dem alla ;). Jag hoppas att 2cureX och Touchtech väger upp förlusten i Seafire.

      Radera
  3. Kul med nya investmentbolag men jag avstår. Även om de bägge innehaven verkar rätt spännande känns de också som ganska riskabla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Men där det finns risk finns det också ofta möjligheter. Skulle dock aldrig rekommendera någon att sätta några större summor i den här typen av investering. Som en krydda åt portföljen kan jag dock se dem som ett alternativ.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.